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Komponist | Improvisator | Interpret

Violine | Viola | Fidel | Rebec | Lyrica | Stimme

Albrecht Maurer &

Norbert Rodenkirchen

Booking:

Jenny Otto

01573 1747675

booking@syntopia.net

Chamber Remix Cologne, eine neue Konzertreihe von Albrecht Maurer im Kunsthaus Rhenania:  chamber-remix.de

Syntopia.net, mit weiteren Projekten, an denen Albrecht Maurer beteiligt ist. www.syntopia.net

Nemu Records, das Label von Albrecht Maurer und Klaus Kugel

www.nemu-records.com

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Mittwoch, 30. August 2017



Albrecht Maurer – Gotische Fidel, Stimme

Norbert Rodenkirchen – Mittelalterliche Traversflöten, Lyra, Stimme

Das Programm Hidden Fresco...

ist inspiriert von Leonardo da Vinci : Modo d'aumentare e destare l'ingegno a varie invenzioni.

(Art, den Geist zu bereichern und zu verschiedenen Erfindungen aufzuwecken)

„Ich kann nicht umhin, unter diese Vorschriften eine neue Art von Spekulation zu setzen, die, obschon sie unbedeutend erscheinen mag und fast des Lachens würdig, nichtsdestoweniger von großer Nützlichkeit ist, den Geist zu verschiedenen Erfindungen aufzuwecken. Wenn Du in allerlei Gemäuer hineinschaust - die mit vielfachen Farben beschmutzt sind, oder in Gestein von verschiedener Mischung -  wirst Du, während Du irgendeine Szenerie erfindest, Ähnlichkeiten mit diversen Landschaften finden, geschmückt mit Bergen, Flüssen, Felsen, Bäumen, Ebenen, große Täler und Hügel in wechselvoller Art; auch wirst Du dort allerlei Schlachten sehen, und lebhafte Gebärden von Figuren, sonderbare Physiognomien und Trachten und unendlich viele Dinge, die Du auf eine vollkommene und gute Form zurückbringen kannst. Und es ist mit solchen Mauern und Gemisch wie mit dem Klang von Glocken, dass Du in ihren Schlägen jeden Namen und jede Vokabel finden kannst, die Du Dir auszudenken vermagst.“

Pressestimmen national



“... Das Geiger und Flötist in vielen Stilen bewandert sind, vom Mittelalter bis zum Free Jazz, zeigen ihre Kompositionen und Improvisationen... Das Duo Maurer/Rodenkirchen lässt der Fantasie Spielraum, die Musik "Hidden Fresco" wirkt zugleich frei und gebunden wie beim Betrachten verwitterter Mauern.” - Marianne Kierspel - Kölner Stadt-Anzeiger / 12.2006



Geradewegs in die Gegenwart – Hidden Fresco: Reizvolles Abschiedskonzert im Museum Schnütgen

Musik im Spannungsfeld von Mittelalter und Gegenwart...was der Zuhörer auf der Basis einzelner floskelhafter Zitate erlebte, waren höchste klangsinnliche zeitgenössische Improvisationen... Das klang dann – und nur im allerbesten Sinne- wirklich alt. Ganz ursprünglich sogar. Das war Musik. - Manfred Müller, Kölner Rundschau/31.Juli 2007



“Ein Klangerlebnis der ganz besonderen Art.” - Rheinisches Landes Museum Bonn / 2006



“Ein Improvisationsmeeting der besonderen Art: Norbert Rodenkirchen, der international gefragte Mittelalterspezialist, trifft auf den renommierten Improvisationskünstler Albrecht Maurer...Ihr Klang ist getränkt von ihrer archaischen Herkunft und führt die Spieler immer wieder zurück zu imaginären Wurzeln.” - Martin Woltersdorf - Kölner Stadt-Anzeiger / 2005

Pressestimmen international



Es gibt nicht viele Jazz Aufnahmen mit Gotischer Fidel oder Mittelalterlichen Traversflöten im Repertoire, aber Albrecht Maurer und Norbert Rodenkirchen scheinen sich davon nicht einschüchtern zu lassen. Diese Tapisserie ist eine Kollektion von improvisierten Kompositionen, die zwischen westlicher und östlicher Musik wechselt. Stücke wie zum Beispiel das Titelstück Hidden Fresco und A Due beschwören dunkle und turbulente Bilder des Mittelalters herauf. Auf der anderen Seite des Planeten erforschen Aura und Calindra mehr orientalische und nah-östliche Territorien. Einsam, nervös und barock zeichnen Fadenspiel und Erosion geräumige und leuchtende Episoden lang gezogener Töne, gemischt mit kontrastierenden gutturalen Klängen. Glenn Astarita in All About Jazz



Experimentell, lauernd und wissbegierig, die Musik von Maurer und Rodenkirchen auf Hidden Fresco hat viele reizvolle Schichten, die sich abschälen lassen und die dabei verklingen wie Glockengeläut.”  - George Harris - All about Jazz /Jan. 2007, USA




Similarly unique, Hidden Fresco presents improvisations on early European instruments (Gothic fiddle and flute/harp) from Kent Carter collaborator Albrecht Maurer and musicologist/performer Norbert Rodenkirchen. Like the Kent Carter String Trio which its aesthetic somewhat resembles, the Maurer-Rodenkirchen duo strives for a uniquely compositional bent, with steadily lilting themes and a decidedly orchestral weight behind pieces...The recording quality is among the best I’ve heard; cranked at a decent volume, one literally feels as though in a hall with the pair. One can almost sense the bodily movement of the players, so real is the sound and the space it occupies. Rarely does audio trump musical content, but in this case, they might be on equal footing.
... Rodenkirchen and Maurer both holding status as composers in their own right, the proceedings follow the logic of written music as much as improvisational whims, lending the pieces both shaded delicacy and free immediacy. This recordings is a living proof that the innovations begotten by freedom are not just melodic or rhythmic, but also of possibility. - Clifford Allen - All About Jazz/July 2007, USA




The name of Albrecht Maurer kept ringing a bell in my head, then I suddenly remembered him as a part of a fantastic Emanem project by Kent Carter's String Trio; conversely, this is my first meeting with Rodenkirchen. Both artists are virtuosos in their respective trades, coming from different backgrounds that somehow found a perfect trait d'union in the music they perform as a duo. Using gothic violin, medieval flutes and harp, the couple conceived an album containing almost one hour of outstanding music, motivated by many factors but definitely sounding like a strange brew of middle age, native Indian and traditional Asian, the whole in a modern classical dress. Even more impressive is the fact that this stuff is mostly improvised, because the bulk of the pieces contained in "Hidden fresco" is more or less comparable to scored compositions with just a modicum of variations ... Like every other Nemu release, this is a gorgeous example of over average sonic craftmanship, a record whose beauty does not depend on genres or classifications. - Massimo Ricci - www.touchingextremes.com /July2007 Rom, Italy




“Beauty is unearthed and unabashedly displayed throughout Hidden Fresco, the latest release from the German duo of Albrecht Maurer and Norbert Rodenkirchen. Their use of medieval instruments to explore contemporary sounds cultivates a fresh perspective on modern improvisation. The warm timbre of the instrumentation softens the edge of harsh dissonance while enhancing tonal resolve. There’s a sense of urgency that permeates the entire disc. Maurer (gothic fiddle) and Rodenkirchen (medieval flutes and harp) are not intent on wasting sonic space. From the frenzied opening notes of the title track to the passionate evocation of Behind, the duo is unwavering in their search for musical unification ... The compositional ideas are sparse enough to allow for spontaneous shifts in direction. Each selection is pre-conceived only to the extent of establishing a distinguishable flavor ...


Maurer and Rodenkirchen are both technical masters; their incorporation of percussive effects, chords, and rapid lines portray sympathetic artists who are able to push the boundaries of archaic instrumentation to express a full range of emotion.” - John Barron - JazzReview.com / 03.2007




“These two gentlemen purport to engage the listener in improvisations using medieval instruments. And not just using those instruments, but producing sounds that no medievalist would likely have heard. In other words, there is an attempt to stretch the „capabilities of these instruments much in the way that so many modern composers have sought to challenge the skills of modern players of all stripes…. this is only a part of what happens on this disc. Though both of these players dabble in the classical and jazz worlds, there is very little of what even remotely resembles jazz here? So you can relax if you thought that you were in for a jam session of crumhorns and sackbuts! And I must admit that after careful listening, there is a lot of skill at play here. Both players are carefully listening to one another and playing off each other. The fiddle may execute a curlicue melody that the harp then picks up and turns into a rhythmic accompaniment. ... there are some who will appreciate the evident talent of these two players.” - Steven Ritter - audaud.com / 02. 2007 

“Oddball combination of gothic fiddle and medieval flutes... Improv duets with an almost Asian feel in both instruments. Nice.- www.sonic.net




Op Hidden Fresco bespeelt hij de gothic fiddle, een middeleeuws instrument. Rodemkirchen, een specialist in het spelen van middeleeuwse muziek, bedient zich ook van oude instrumente. Maar de tween maken geen pseudo-middeleeuwse muziek – ze improvisieren, waarbij ze gebruikmaken van de unieke klanken van hun instrumenten. Door de andere stemming daarvan klinkt het resultaat niet als hedendaagse, Westerse muziek. De zweverige klanken hebben iets onaards, maar tegelijkertijd wordt er door middel van zeer hedendaagse speeltechnieken voorkomen dat er een soort New Age-muziek ontstaat. Soms doet de muziek (midden-)oosters aan, soms volksmuziekachtig, maar in alle gevallen volstrekt. Uniek, ... Toch ook wel weer Europees. - Herman te Loo - jazzflits 05.2007, Netherlands

 

Glenn Astarita, 15. März 2014 All About Jazz


German and international music scene stalwarts, violinist Albrecht Maurer and flutist Norbert Rodenkirchen juxtapose the visual arts with music, focusing on German surrealist painter Max Ernst's ideologies, poetry, and techniques duly noted in the album liners. Here, the duo casts a hybrid, folk, jazz, and classical muse while bringing a polytonal agenda to the forefront, and uncannily melding a sense of antiquity with a newfangled complexion. These aspects are partly attributed to Maurer's use of a gothic fiddle that forges a pastoral musical climate.


One of the many rewarding factors here pertains to the duo's continual sense of vibrancy and disparate plot developments. They wade through menacing vistas, but also integrate numerous melodic hooks amid thorny unison breakouts and hearty improv excursions during extended bridge workouts. Maurer's rustic sounding gothic fiddle adds a sense of nostalgia. As the musicians decompose and rebuild themes along with lavish sound-shaping maneuvers while sustaining an innate rhythmic vibe throughout.


"Wall Ums Rot" is devised on Maurer's droning fiddle lines and Rodenkirchen's soul-searching flute phrasings, dappled with ominous overtones. However, the preponderance of this set is upbeat and highlights the musicians' resourcefulness. On "Kachinas," their whimsical improvisational escapades are rhythmically enhanced by Maurer's string plucking and soaring staccato lines, conjoined with Rodenkirchen's linear alto flute patterns, bearing an impassioned jazz-centric groove. They create tension, yet on other tracks the artists seamlessly fuse beauty, eloquence, and hard-hitting exchanges, largely framed on tuneful motifs. The final piece "Peggy," is modeled with nimble string movements and Rodenkirchen's pirouetting developments over the top. Overall, the duo's glaring ingenuity and synergistic interplay, yields a full-blown artistic experience that offers a 360-degree value-add, streaming with qualitative output.




Peter Kuller - Jazz Presenter Radio Adelaide, JPL "Jazz from Down Under"


Received “Loplop’s Call” Challenging and interesting music which is not for everybody, but I rather like it! Will feature this music in my playlists for months to come. Best Wishes and Regards,

 



Herman te Loo JazzFlits (NL)


Dit nieuwe album, ‘Loplop’s Call’, is een opvolger van het al even prachtige ‘Hidden Fresco’ (2006). Violist Albrecht Maurer en fluitist Norbert Rodenkirchen brengen hun expertise uit de klassieke, middeleeuwse en volksmuziek samen in twaalf improvisaties ge.nspireerd door het werk van Max Ernst. Deze Duitse übersurrealist bedacht ooit de vogel Loplop, een raar hybride wezen. Daarmee is het een mooie metafoor voor de ongrijpbare

muziek van de twee Duitse muzikanten. Speels, elegant en niet gehinderd door genrebeperkingen zwieren de twee zich door elkaars composities heen of improviseren vrij of op een Turks volksliedje (‘Zeynebim’). Bovendien bedienen ze zich van oude instrumenten, de ‘gothic fiddle’ (een middeleeuwse viool) en de traverso (een voorloper van de moderne dwarsfluit). De stemming van deze instrumenten is niet de hedendaagse, gelijkzwevende, en ook dat maakt de muziek fascinerend. Net als de vogel van de titel fladderen ze soms door de ruimte, dagen elkaar uit en komen zo tot de mooiste tweestemmige samenklanken (of soms driestemmig, als Maurer zijn stem mee laat doen).




March 10, 2014 · by tomtintle · in Jazz · Leave a comment


Fiddles and Flutes creating attractive/adventurous duets.  Sometimes composed…others improvised.  This would fit in the avant/ contemporary clssical box.  Even at its most adventurous , this remains accessible to the open eared.




Ken Pickering, Vancouver, December 2014


"Been enjoying this album of violin & flute duets immensely - early music improv with liner notes by our own Nou Dadoun.“